Hobbyboss Pz.Kpfw. VI Tiger 1/16

Sziasztok!
Most, hogy nemsokára bezár a G+ átköltözöm én is! Remélhetően itt jó helyen lesz a Tigris története!
-
2017 Januárjában elkezdem összerakni az életem első nagyszabású tankmakettjét, egy
Hobbyboss Pz.Kpfw. VI Tiger I.-t, 1:16 méretarányban!
A mérete elég nagy ahhoz hogy szép kiegészítője legyen kis zugomnak! Csőhosszal együtt 53,5 cm hosszú és 22 cm széles lesz a kicsike! Valamilyen egyedi hajtást lehet belevarázsolni, a helye kiépített de még nem találtam róla infót.
Ennek a nehéz, aprólékos de nagyon izgalmas munkának szentelem ezt a blogot.
Szép nagy dobozban érkezett és súlyából gondoltam hogy nem spórolták ki az anyagot belőle.
Kibontottam és meglepődtem a gondos, precíz csomagoláson. Minden nagyobb alkotóeleme (géptest, torony, futómű darabok, stb) mind külön-külön dobozolva, fóliázva.
Első dolgom a "térkép" tanulmányozása volt. Itt nem a megszokott módon sorszámozva hanem kódolva vannak az alkatrészek. Ez nekem kicsit zavaró volt. Miután kibogarásztam és rájöttem a logikájára nem kis idő telt el.
A kerekek összeállítása volt az első feladat. Itt csavarozni kell a kerekeket egymáshoz és gondolom ragasztani is de ezt nem mertem még megcsinálni, hátha rosszul rakom össze és akkor az szerintem gáz.
Úgy hiszem először szerkezetkészre rakom és ha minden stimmel, visszabontom (úgyis alapozni,festeni kell még).


Ezután a géptest alsó része jött volna de ezt átugrottam, összeraktam a lánctalpat. Ez már komoly fejtörést okozott mert miután előrehaladott állapotba került, észrevettem hogy a darabok be van sorszámozva (0-9).
A térképen nem volt utalás arra hogy miért. Az sincs feltüntetve (legalábbis én nem láttam) hogy egy oldalra hány tag jut, ugyanis a lefóliázott zacskóban páratlanul voltak. Először gondoltam, kell 7 db a toronyra (a rajz szerint) de bebukott az elméletem mert a torony pót lánctalp elemek külön vannak csomagolva, viszont nem 7 hanem 8. Ezt sem értem mert csak hétnek van helye. Most összerakom az alsó géptestet és a futómű tartószerkezetét és rápróbálom ... aztán majd kiderül mennyi tagból áll valójában a lánctalp. Szerencsére bontható, visszaszedhető!
A következő munkafolyamat a fotómű felfüggesztés kidolgozása.
Ez nagyon aprólékos és néha kifejezetten kellemetlen dolog, lévén az én kezemet, ujjaimat nem a Távol-Keleten gyártották!
Alig fértem hozzá a rugókhoz a belső tér szűkös kialakítása miatt. Apró rugók, anyák, csavarok ... nem éreztem jól magam közben, féltem ha leesik valami, sohasem találom meg.
Végül is kész. Jól mutat majd ha áttolom valami akadályon és az összes kerék egyenként mozog le-fel. Az első és hátsó láncvezetőket raktam csak fel, így könnyítve a későbbi bontási feladatot.
Rápróbáltam a lánctalpat is ... valószínű ki kell kísérletezni még hány tagot építsek be mert a lánctalp nem feszes szerintem, van egy természetes esése felül.


 Eddig még nem állt össze a fejemben az összkép és így behúztam a kéziféket és belemélyedtem az adatszerzésbe.
Furcsa volt ... néztem a darabokat és arra gondoltam, milyen lehetett valójában ez a tank, szerette-e a legénysége, tisztogatták, karbantartották rendszeresen vagy hagyták berozsdásodni, hogyan nézett ki új korában, miképp festették rá az álcaszíneket, stb.
Színes fotó nem maradt szerintem azokból az időből, illetve csak újra színezett, ezért a fekete-fehér képekbe kell belegondolni a színeket!
Kicsit autista leszek ha belemerülök egy témába ... olvasok, YouTube-ot nézek és tervezem a Tigrisem.
Remélem egy hiteles másolat kerekedik ki belőle ha elkészül!



Az elmúlt 7végén láttam először a méreteit egy próba összeállítás folyamán! Lenyűgöző! Szép nagy, és mutatós darab lesz! (ha el nem rontom) Megjött az 1:16-os parancsnokom is!
Lemondtam végleg arról hogy RC-t csinálok belőle ezért a hasán eltüntettem minden oda nem való látnivalót. A test összeállításánál szembesültem vele hogy az illesztésekre nem nagy gondot fordítottak a gyárban. Természetesen nem javíthatatlan a dolog csak megint plusz időt rabol, abból meg nincs túl sok!
Nem bírtam ki és hevenyészve össze raktam a parancsnokot hogy egyben lássam összhangban lesznek-e ... szerintem jó lesz.
Tettem próbákat a Zimmerit réteggel is, több-kevesebb sikerrel. Még kísérleteznem kell az anyagokkal, az egyik túl kemény, a másik túl rideg, ... van baj a fejemben!
A torony és a test illesztésén rágódom éppen ... a fogaskerekes alkatrész köti stabilan a két részt, amit ha felteszek, nem tudom rendesen festeni, ha nem teszem fel jobbra-balra lötyög a torony és szerintem károsítja az effektezést.













 A lövegtorony illesztésén gondolkodtam folyamatosan. Mivel eldöntöttem hogy nem építek belőle RC-t, kisebb átalakítást végeztem egy fődarabon.
Az volt a gond hogy a torony alján rögzített alkatrész meggátolta a festés előtti bontást. (ha felteszem átalakítás nélkül az alkatrész belülről rögzíti a tornyot a testhez) Ha nem teszem fel akkor meg ide-oda csúszkál a torony a testen. Ezért kicsit megrongáltam. :)
Leszedtem róla a fogaskerék részt és így már pont belepasszol a nyílásába.
A torony kiemelhető, így festés után sérülésmentesen visszahelyezhető!


Időközben felkerült a helyére a rácsgarnitúra is.

Új taggal bővült a garázs egy Panzer III RC személyében. Hiányos, törött de javítható ha belekezdek. Lehet hogy csak egy szép makett lesz belőle. Hozzáértők szerint valami baj van a méretarányokkal, valószínű az RC-t elrontották!






Igazából több akadály is felmerült menet közben. Az egyik a kompresszor kérdése ... jelenleg nincs, vegyek egy újat vagy építsek egyet? 
A másik hogy majdnem két év nem volt elég ahhoz hogy eldöntsem milyen szín összeállításúra csináljam. A zimmerit behatárolja ugyan a kort de majdnem mindegyik variáció tetszik.
No, mindegy, le van alapozva, ez a lényeg! Most annyi időm van ameddig ki nem tisztul a kompresszor problémámra a megoldás, utána döntenem kell, remélem helyesen.
Alapozás után derült ki hogy a homlok géppuska csövét nem raktam be, illetve felvilágosítottak hogy a korhű megközelítés érdekében el kellene távolítani a zimmeritet a homlokfal vízszintes felületéről. A torony nem forog körbe mert beleér a motortér kiemelkedő részébe. Vakarom a fejem rendesen de megoldom, azt hiszem.





Felpakoltam rá a mütyűröket. Holnap megkapja az alapszínét. 


Nagy hibákat nem találtam ezért befejeztem amit kigondoltam ... fekete lett!
Most többen vakarhatják a fejüket de ez csak egy közel 50%-os elkészültség, még sokat változik mire a polcra kerül.
Szerintem most jön a neheze! Ami ezután jön, teljesen ismeretlen terület!





 Köszönöm hogy végig olvastad az első részt!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2.0 - Hobbyboss Pz.Kpfw. VI Tiger 1/16 (2. rész)

Utószó és az új makett!

... és kész!